Los bericht bekijken
Oud 16 april 2009, 23:46   #7
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
itt bvb duitsland staan de niveau's hier veel te dicht bij mekaar. om jobhoppen tegen te gaan lijken samenvallende verkiezingen voor de hand liggend.
staat los vd eventuele stemplicht. iets waar ik absoluut voor ben en ik kan het niet beter verwoorden als Vermeersch
http://www.etiennevermeersch.be/verm.../opkomstplicht

je kunt toch nog steeds voor alle niveau's stemmen? dus waar neemt men zeggenschap af?
alleen is het verdedigbaar dat er af en toe rust in de keet komt.
nu hebben we verkiezingen in 09, 10, 12, 13, 14 en dit tempo is voor een land als belgie een ramp. toppolitici komen continu overal op dus zit je in een continue verkiezingsstrijd.

is nu al het geval of denkt u echt dat nationale thema's (begroting, crisis,...) geen invloed zullen hebben op de nakende regionale verkiezingen?
Denk je nu echt dat de mensen dit allemal uit elkaar houden? Temeer daar men overal (Vlaams -Nationaal - zelfs Europees steeds dezelfde namen tegen komt?). Alle verkiezingen op 1 dag + zeker geen overlappingen! M.a.w. elke politieker kan slechts op 1 lijst staan.
Ma.a.w. aan de partijen om een pool van kandidaten te maken
- 1 voor Vlaanderen
- 1 voor Federaal
- 1 voor Europa
+ dat moeten telkens verschillende namen zijn..
Democratisch gezien zou men nog verder moeten gaan:
- ook voor de provincie én voor de gemeente=men kan slechts op één plaats verkozen zijn. Dus geen burgemeester + parlementslid meer - dat lijkt mij gewoon eenvoudige democratie...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden