Los bericht bekijken
Oud 11 april 2004, 00:32   #91
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De zaak is niet alleen te herleiden tot het schools onderricht, maar ook aan de ontwikkelingsfase van het kind. Blijkbaar willen sommigen dat niet inzien: moeiteloze taalassimilatie gebeurt alleen tijdens de fase van taalontwikkeling. Na die fase (en dan zitten de kinderen al op school) gaat het veel moeilijker: speels of schools, het maakt niet zo'n groot verschil uit. Daarenboven is een schoolse aanpak voor bepaalde kinderen wel goed: die met een analytische geest bijvoorbeeld, terwijl anderen met een andere methode beter af zijn.
Ik moet u tegenspreken. Uit eigen ervaring. Ik heb een deel van de lagere school in een zogenaamde 'verfransingsschool' gedaan. Het toenmalige Institut Saint Nicolas in Anderlecht, begin jaren '50. Ik kan je verzekeren dat ik moeiteloos tweetalig ben geworden.
Een neef van mij heeft zijn lagere school gedeeltelijk in de Europese school in Mol gedaan, begin jaren ''70. Toen werd daar in 4 talen onderricht gegeven. Met 10 jaar was hij perfect viertalig.
Zoals zovele onderwijzers onderschat u de kinderen en overschat u zichzelf. Het is blijkbaar eigen aan uw beroep.
dorus is offline   Met citaat antwoorden