Los bericht bekijken
Oud 18 april 2009, 15:01   #11
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Het arbitragehof stelt enkel dat de huidige regeling rond B-H-V ongrondwettelijk is. Een splitsing van de kieskring of het invoeren van een nationale kieskring zijn twee mogelijke oplossingen die worden aangerijkt. Flaminganten gaan voor de splitsing, wij gaan voor de nationale kieskring.

Bij een nationale kieskring komt het er op neer dat iedere Belg voor zijn federale regering kan stemmen. Zo zouden Vlamingen ook voor Reynders (MR) kunnen stemmen of Milquet (CDH) en omgekeerd kunnen franstaligen dan ook voor eventueel Van Rompuy (CD&V) of zelfs voor Bart De Wever (NVA) stemmen. Dit lijkt me ook logisch.

Franstaligen in Vlaanderen vind ik niet noodzakelijk "inwijkelingen". Er zijn tal van Vlaamse families die als moedertaal het Frans hebben en die al eeuwen in Vlaanderen wonen. De Belgische Alliantie stuurt aan op individuele tweetaligheid en ziet heil in een goed tweetalig onderwijs, ook in Wallonie.
Je ontwijkt de concrete praktische vragen. Met alle respect. Maar je blijft rond het theoretische hangen.

Hoezeer ik ook voorstander ben van een Nationale Kieskring, er zijn praktische bezwaren te overwinnen. Eén van de praktische bezwaren is de waarschijnlijke botsing met de taalwetten. De taalwetten opheffen is voor mij, zolang de 'oorlog' duurt, geen oplossing.

Hoe zou jij dat dan oplossen ? (ik weet het zelf niet, daarom dat ik 't je vraag)

En nog steeds vraag ik mij af welke taal een 'inwijkeling' dient te leren in het juridisch afgebakende B-H-V ?