Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door justme
i know, i know... mijn post was dan ook verre van uitgebreid  ... maar ik kwam niet af met het feit dat de taal "neutraal" is... en hoe dan ook heeft hij zich gebaseerd op kenmerken (en meer dan de woordenschat) van europese talen... niet op talen met geheel andere structuur of kenmerken 
|
Leest u eigenlijk wel wat ik schrijf?
Esperanto is agglutinerend. Nederlands, Duits, Engels, Frans, Deens, Noors, Zweeds, Spaans, Italiaans, Catalaans, Fries, Bretoens, Portugees... zijn allemaal reflecterende talen. Er zijn natuurlijk wel agglutinerende elementen in al die talen te vinden, maar niet in die mate zoals bijvoorbeeld in het Hongaars en Chinees.
Een woord als "malsanulejo" (= ziekenhuis) is voor een Chinees volledig overeenkomst zijn taal, maar voor een Europeaan vergt dat wel een beetje moeite om in die logica van de taal te stappen. Voor een Chinees niet, daar de zaak bij hem vrijwel gelijklopend is. Nu staat er in het Esperanto: "niet-gezonde-persoon-plaats". Dit legoblokjessysteem is bij het Chinees gelijkaardig.
Dat de woordstammen van het Esperanto hoofdzakelijk uit de Europese talen komt, is natuurlijk waar. Maar dat maakt de taal daarom niet minder neutraal. Uw definitie van neutraliteit is blijkbaar niet de mijne. Is een kunsstaal volgens u neutraal als ze een ongestructureerde mengelmoes is van allerlei talen?
|
jawel, ik lees wat u schrijft, en bepaalde elementen komen uit deze taal, andere uit andere... maar ondanks het systeem dat ge als voorbeeld aanhaalt denk ik toch dat voor een chinese spreker de kloof naar esperanto groter is dan voor de gemiddelde europeaan (of die nu romaans/germaans/slavins/fins-hongaars/grieks/... spreekt)

Ik ken geen chinees, maar naar ik meen zijn er nog wel veel meer specifieke zaken aan die talen dan het "legoblokjessysteem"

Voorts is er ook zoiets als zinsstructuur (trouwens, ik heb nog beschrijvingen over bepaalde indiaanse/eskimo talen gelezen... daar was de hele zinsstructuur een legoblokjes systeem... zonder de bekende onderwerp/werkwoord/etc... delen die wij in al onze talen hebben... Maar soit, ik heb de indruk dat u veel beter op de hoogte bent over talen dan ik)
een neutrale taal zou eigenlijk nergens mogen op gebaseerd zijn... wat in principe nogal onmogelijk is