Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermes Sanctorum
Principieel ben ik voor een maatschappij waarin vrijheid een centraal begrip is. Dat is volgens mij trouwens een van de sterke eigenschappen van het Amerikaans rechtssysteem (hoewel dat het de laatste 8 jaar een eigenaardige wending heeft gekregen). In uw lijstje zie ik censuur op televisie, verbod op kleding e.d. Wat is de meerwaarde hiervan?
Maar heeft de overheid in sommige gevallen een corrigerende rol? Uiteraard. Ik kijk even opnieuw naar uw lijstje. Wappenwetgeving? Wetgeving op producten die impact hebben op het milieu? Zeer zeker. Ik geloof in een corrigerende samenleving in het belang van die samenleving.
|
U weet waarschijnlijk dat 1 van de sterke punten van de Amerikaanse maatschappij is dat de overheid zich zo weinig mogelijk bezig houdt met het 'corrigeren' van de maatschappij.
Het sterke punt daarvan is dat mensen zelf keuzes kunnen maken zonder dat die van boven af verplicht of verboden worden.
En dit geldt op alle vlakken. Zowel tegen de heilige huisjes van rechts (godsdienstvrijheid en secularisatie) als de heilige huisjes van links (wapenvrijheid).
Het enige waar een overheid volgens mij kan in ingrijpen is het voor iedereen bereikbaar maken van onderwijs, gezondheidszorg en werkloosheidsuitkering aangezien dit drie dingen zijn waar het streven naar winst nefast is voor de kwaliteit.

.
Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).