Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik-Jan Ombelets
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Bedankt alvast voor uw antwoord.
Er zijn nog ideeën te rapen op dit forum, voor wie ze wil lezen. Niet dat ze allemaal goed onderbouwd zijn, maar er zijn alvast zaken die te overwegen vallen
- drastische loonlastenverlaging voor bewezen nieuwe banen.
- soorten jobs dat men zou kunnen scheppen.
Ik geef er hier ook nog ééntje van mij weg: Heb ik al bij Steve Stevaert voorgesteld, maar zijn antwoord was niet erg bij de zaak. (Steve heeft het hier trouwens serieus laten afweten.)
http://www.fora.be/viewtopic.php?t=12561 (gelieve ook de replieken te lezen)
Zo zijn er nog verscheidene andere denkpistes mogelijk in de zin van "privé kapitaal aantrekken om nieuwe infrastructuur te scheppen". Gezien de privé financieerd, zal er meer op de centjes gepast worden.
Bedankt voor uw aandacht en al dan niet verdere commentaar.
|
Zoals het voorbeeld dat u aanhaalt over Banksys zijn er tientallen voorbeelden waarbij een monopolie remmend werkt zowel op de tewerkstelling als op de kostenverlaging en modernisering. Dit is zeker het gteval wanneer het gaat om een monopolie waar de staat een vinger in de pap heeft. Dan is de verstarring nog het grootst door politisering de daar mee samenhangende over-vakbonsinmengingen.
Een gezonde concurrentie, een degelijke stimulans op modernisering en vernieuwing zal niet alleen de economie stimuleren, maar ook de tewerkstelling verhogen.
Deze stumulans geldt echter niet alleen voor grote bedrijven, ook de kleine ondernemer moet hier in de kans krijgen.
met solide groeten
Hendrik-Jan Ombelets
|
Klopt ! Dat heeft U alvast begrepen.
Het voorbeeld van Banksys ligt voor de hand, maar in tal van zaken kan het opengooien van de markt (= iets uitgebreider dan louter afbouwen monopolies) en het aantrekken van privé-kapitaal om infrastructuur te financieren
- werk scheppen, zonder dat dit de staat één Euro kost
- ten voordele zijn van iedereen, door betere infrastructuur en kostendrukking.
Ik heb eens een berekening gemaakt, uitgaande van maar 20 projectjes (toegegeven, een concurrent voor Banksys was het grootste project, met werk voor 2500 man) en kwam tot een slotsom dat dit rond de 10750 jobs zou opleveren, niet eens de secundaire jobs in rekening gebracht.