http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_ef...transportation
als je wat dieper graaft in dit artikel zie je volgende grafiek verschijnen
Verbruik per passagier;..
Vanpool 6.1 1,322 BTU/mi 2.7 L/100 km (87 MPGeUS)
Motorcycles 1.2 1,855 BTU/mi 3.8 L/100 km (62 MPGeUS)
Rail (Commuter) 31.3 2,996 BTU/mi 6.1 L/100 km (38 MPGeUS)
Rail (Transit Light & Heavy) 22.5 2,784 BTU/mi 5.7 L/100 km (41 MPGeUS)
Rail (Intercity Amtrak) 20.5 2,650 BTU/mi 5.4 L/100 km (43 MPGeUS)
Cars 1.57 3,512 BTU/mi 7.2 L/100 km (33 MPGeUS)
Air 96.2 3,261 BTU/mi 6.7 L/100 km (35 MPGeUS)
Buses (Transit) 8.8 4,235 BTU/mi 8.7 L/100 km (27 MPGeUS)
Personal Trucks 1.72 3,944 BTU/mi 8.1 L/100 km (29 MPGeUS)
als je deze tabel als handleiding bekijkt, dan moet je toch de spoorweg niet stimuleren ???
Mobiliteit kun je aan 3 variabelen toesten
1° efficientie in tijd: hoe snel ga je van punt A naar punt B
2° kostprijs efficientie: hoeveel kost het van punt A naar punt B
3° en energie efficientie: hoeveel CO2 produceert die mobiliteit.
al deze parameters tesamen moet je optimaliseren.
ALs je dan kijkt naar de Trein
1° trager
2° duurder
3° minder energieefficient...
dan heb je dan toch een probleem ??? Dan moet je dat toch niet stimuleren ???