Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron
In grote lijnen is Neutr-On het met u eens.
Om dezelfde redenen stellen wij daarom ook voor de dotaties via de belastingbrief te innen.
Wie een bijdrage wil leveren kan dan zelf een bedrag invullen.
Er is daarover al een thread geopend:
Dotaties via de belastingbrief.
neutr-on
|
Het is niet enkel het staatshoofd dat dotaties ontvangt van de federale overheid. Ook de kamer, senaat, politieke fracties in de kamer en politieke fracties in de senaat krijgen een dotaties. De reden voor deze dotaties is het garanderen van een onafhankelijke werking van deze verschillende organen.
Mijn stelling is dus dat je alle organen op identieke wijze dient te benaderen.
Om uw stelling te volgen moeten we dus alle dotaties vermelden op het belastingsformulier met de vraag hoeveel de burger hiervoor wil bijdragen. Bijgevolg is het mogelijk dat de verschillende organen over te weinig geld beschikken om kwalitatief werk te leveren. Of zoals anderen hier al hebben gezegd, kan iemand zich beroepen op een recht indien deze gestemd is door een kamer waarvoor hij geen bijdrage heeft geleverd? Indien democratisch legitimiteit de referentie is dan verwijs ik naar de dotaties aan de politieke fracties waar ik op geen enkele wijze invloed heb op de besteding van de middelen daar ik geen deel uitmaak van van deze fracties.
Naast de federale overheid heb je ook de gewesten die jaarlijks dotaties toe kent. Zo krijgen de verschillende Gemeenschapsinstellingen voor Bijzondere Jeugdzorg een jaarlijkse dotatie.
Binnen een parlementaire democratie vertrekt men vanuit het standpunt dat de vertegenwoordigers van het volk kunnen beslissen over de middelen die zij van dit volk ter beschikking krijgen. Het zijn ook die vertegenwoordigers die op een democratisch ligitieme manier beslissen hoeveel belasting de burger moet betalen. Indien je dus niet akkoord bent met de besteding van de overheidsmiddelen kan je dit duidelijk maken met je stem bij verkiezingen.