Los bericht bekijken
Oud 22 april 2009, 16:39   #33
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men moet het aso nog de tso richtingen niet nog meer opsplitsen, maar beter organiseren. De kinderen moeten nu als veel te vroeg een keuze maken van wat ze later hun hele verdere leven zullen doen om de kost te verdienen.
En vele maken foute keuzes gewoon omdat ze te jong zijn en totaal, niet weten welke beroepen en studiemogelijkheden er allemaal zijn.

Om jullie hierin een voorbeeld te geven, mijn jongste zoon moet de keuze dit jaar maken, hij wil iets met mechanica doen, maar tegelijk zijn fantasie kunnen gebruiken en daarnaast nog leiding geven en bouwwerken tekenen en met dieren werken en reizen en muziek maken en toneel spelen enz,
Zijn eisen voor zijn laat beroep liggen ver uit elkaar, daarnaast heeft het een getest IQ van 130, maar kan hij niet stil zitten en heeft hij een hekel vakken zoals goddienst. En wil hij de helft van de tijd met zijn handen bezig zijn en de ander helft met zijn hersenen.

Met het huidige Belgische schoolsysteem ben ik verplicht om zijn verdere kansen in zijn latere beroepsleven te beperken of om hem in een studierichting te sturen waarvoor hij geen interessen heeft.
Of ik moet de derde mogelijkheid gebruiken en hem als 12 jarige zeer zwaar belasten, door hem twee studierichtingen tegelijk te laten doorlopen.

Iets waar mijn oudste zoon meebezig is, gewoon omdat het Belgische onderwijssysteem niet deugd en de kinderen te vroeg onvoldoende voorbereid verplicht keuzes te maken en de studierichten te eng in vakjes heeft gegoten.
TSO industriele wetenschappen. Kan hij veel mee.

Ja, daarin geef ik je gelijk: laten kiezen pas als men 15 ofzo is.
Maar daarna een grote opsplitsing.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden