Los bericht bekijken
Oud 23 april 2009, 08:18   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
De meest treffende zin in je betoog vind ik dat je stelt dat de wetenschap de economie dient. Daar ga ik mee akkoord, en ik zou dat zelfs nog verder durven trekken (sta me toe): het egoïsme (misschien wat extreem uitgedrukt, maar in deze samenleving is egoïsme een deugd) gaat zelfs zo ver dat bijna alles wat wij doen in het 'sociale leven' in dienst staat van die economie. Noem het een afgod of een ideologie, maar in mijn opinie is het nog steeds de bevolking die voordeel moet halen uit die economie (en niet omgekeerd zoals dat tegenwoordig te graag wordt gezien), want tenslotte is het de bevolking die deze economie in stand houdt. Tegenwoordig is niets interessant als het niet 'economisch rendabel' is (onderzoek naar geneesmiddelen voor ziekten waaraan niet genoeg mensen lijden worden niet eens meer uitgevoerd, ondanks hopeloze pogingen van bepaalde regeringen). De technologie die beschikbaar is om transgene gewassen te genereren is enkel maar beschikbaar voor bedrijven die er winst kunnen uit halen (je raad het: enkel multinationals slagen er in om deze superieure gewassen op de markt te brengen terwijl de regeringen, die meestal zelf belangen hebben in deze industrie, het hoofd afwenden voor het algemeen belang), terwijl de technologie op zich enorm veelbelovend is. De wereld is nog geen greintje veranderd.
De wetenschap dient de economie, is niet de juiste stelling hoor. De economie pikt van de wetenschap en boomt op de dingen die rendabel zijn... De wetenschap produceert duizenden ideeen die niet rendabel zijn, maar die vinden geen economische grond.

Het algemeen belang is gesensibiliseerd; Maar met erover te zagen en rancuneus te doen zul je de zaak niet vooruithelpen. Je moet oplossingen brengen die het economisch evenwicht taxeert en subsidieert in de juiste richting.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden