Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga
Sta me toe ook hieraan te twijfelen door te stellen dat dergelijke partijen zelfdestructief zijn. Terugblikkend op ROSSEM zien we dit duidelijk: die partij, of beweging zo men wil, had electoraal nog heel wat in haar mars. Maar interne ruzies rond één persoon die de partij verpersoonlijkte én de controledrang van die verpersoonlijking deden het schip zinken nog voor het goed en wel het droogdok verliet.
Oh, je had Verdonck in Nederland of LPF ook kunnen noemen hoor. Je hebt wel ergens gelijk. Dergelijke partijen dragen in zich inderdaad hun ondergang mee, tenzij ze losraken van die figuur. Of ROSSEM nog veel in zijn mars had, durf ik betwijfelen. Het had misschien een D'66-verhaal kunnen worden: afhankelijk van de wind een hogere of lagere score
Dat zal juist zijn, maar die twijfelaars behoren niet per definitie tot de malcontenten. Die twijfelaars vormen voor LDD een extra groeipool. Een pool die - door de interne ruzies - voor LDD aan groeipotentieel verliest.
Stoutmoedig durf ik stellen dat LDD op 7 juni ergens tussen de acht en tien procent eindigt. Die score zal meteen de doodsteek zijn want iedereen verwacht een wonderscore.
|
Twijfelaars zijn mensen die niet tevreden zijn met hun vroegere keuze maar niet zeker zijn of er een betere keuze is. Mochten ze tevreden zijn, zouden ze niet twijfelen. De die-hard malcontenten zijn zo mogelijk nog moeilijker te controleren.
Voor de rest kan ik me perfect vinden in je analyse van 7 juni. Trouwens, Dedecker beseft dat ook wel. Hij heeft de score van zijn partij al serieus bijgesteld naar 7 juni toe.