De "goeden" bekopen het samen met de "slechten".
Ik kan me inbeelden dat zo'n kondukteur 't een en 't ander meemaakt aan mensen die proberen in het zwart te rijden.
Een boete kan je dan beschouwen, zoals een automobilist verondersteld wordt zijn boete te beschouwen, als ie op een moment van onbedachtheid, 55 rijdt waar hij maar 50 mag.
Die elektronische pas zal ons het leven gemakkelijker maken, zoals de elektronische bankkaart stukken gemakkelijker (veiliger, goedkoper wegens minder fraudegevoelig) was dan de ouderwetse cheque, die op zijn beurt al gemakkelijker was dan alleen maar kasj geld.
En het maakt je op sommige ogenblikken minder "anoniem in de massa". Om vb. je de zin te ontnemen om te froderen in de trein ...
Goede raad: bewaar je gebruikte go-passen. Als je dan eens vergeet in te vullen, kan je wel bewijzen dat je niet alleen een trouwe klant zijt, maar ook een betrouwbare. (vooropgesteld dat je een regelmatig of toch bepaald reispatroon hebt ...)
Nog goede raad: als je in je auto zo eens vergeetachtig bent, kan je een aksident overkomen, en dat kost je al gauw 2500 €, want met minder doet de karrossier zijn overal niet meer aan.
|