Discussie: Brussel
Los bericht bekijken
Oud 23 april 2009, 19:09   #152
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik heb eerder de indruk, t’Serclaes, dat Vlaams of Waals worden voor de Brusselaars een step up zou zijn.

Bovendien, failliet is Brussel nu al zo ongeveer, dacht ik.

Maar goed, het interesseert mij bijzonder te weten waarom de Brusselaars, zoals u zegt, liever failliet dan Vlaams of Waals zouden zijn. Frans worden daarentegen, als ik jullie gedachtengang een beetje kan volgen, kan wel.

Wil ons het plezier doen van dat even uit te leggen, aub.
Frans nu ? Zeker niet ! Waar heb ik zoiets geschreven ?

Eerst en vooral ...

Vlamingen zijn Vlamingen en dan Belgen, dit is zeker. Maar voor +/-70% Vlamingen blijft het belgisch identiteit belangrijk)
Brusselaars en Walen zijn Belgen en dan eventueel Walen of Brusselaars ...

Een terugkerende vraag in het buitenland : "Bent U Vlaams of Waals ?"
Antwoord van een Brusselaar : ik ben Belg ... en ik woon in Brussel, Brussel is niet Vlaanderen, niet Wallonie. Mensen moeten insisteren om te horen "ik ben Brusselaar" ...

Vraag aan een Waal wekle stad is hun hoofdstad ... het is Brussel en niet Namen. Zou Vlaanderen bv. Antwerpen als hoofdtsad hebben ... zou het antwoord niet zou duidelijk zijn !

De nationale (of federale) identiteit heeft de voorkeur van Brusselaars en Walen.
"Waals regionalisme" of "rattachisme" is bijna niks ... zelfs als enkele deelnemers op dit forum hopen dat de meerderheid in Wallonie zou ook graag het land in 2 splitsen.
Hebt U het verschil tussen Waalse Ardennen en Franse Ardennen gezien ? Denkt U echt dat Walen zouden graag de vuilnisbak van Frankrijk worden ? Economisch gezien trekt Wallonie moeilijk zijn plan ... maar toch beter dan noord Frankrijk (behalve Rijsel)

Ik heb nog een aantal dingen te zeggen ... maar U zal moeten wachten ...
Tafel om 20u op restaurant gereserveerd !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 23 april 2009 om 19:10.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden