Discussie: Brussel
Los bericht bekijken
Oud 23 april 2009, 21:50   #158
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik heb eerder de indruk, t’Serclaes, dat Vlaams of Waals worden voor de Brusselaars een step up zou zijn.

Bovendien, failliet is Brussel nu al zo ongeveer, dacht ik.

Maar goed, het interesseert mij bijzonder te weten waarom de Brusselaars, zoals u zegt, liever failliet dan Vlaams of Waals zouden zijn. Frans worden daarentegen, als ik jullie gedachtengang een beetje kan volgen, kan wel.

Wil ons het plezier doen van dat even uit te leggen, aub.
Ik ga verder ...

Franstalige politici zien Belgie zoals een land met gemeenschappen voor cultuur en gewesten voor bestuur.
Vlaamse politici zien geen verschil tussen gemeenschap en gewest.

Oorsprong van dit positie kan zijn ... de geschiedenis en de taaldruk met aanwezigheid van het Frans die internationaal sterker is dan Nederlands (vergelijkbaar met de toestand in Québec).

Franstaligen zouden zonder geen enkel probleem een gemeente (zelfs origineel met faciliteiten) als eentalig nederlands erkennen ! Maar ... in uitwisseling, zouden ze graag erkend worden als franstaligen in hun land ...
Wat betekend dit ... ?
- Justitie in de taal van hun keuze ... (met hetzelfde voor nederlandstaligen in Wallonie)
- Nationale of federale documenten (die al in de 2 talen beschikbaar zijn en moeten niet vertaald worden) in de taal van hun keuze kunnen krijgen.

Waarom is het soms zo moeilijk voor een Brusselaar of een "EU citizen" die in Vlaanderen woont een Vlaamse politici te begrijpen ? Gewoon omdat de gewetselijk identiteit te aanwezig is !
Probeer maar een Waalse Vlag te vinden in die gemeenten ! Zelfs op de gemeentehuis is het moeilijk (of onmogelijk) te vinden ! Een belgisch vlag ... geen probleem, een Waalse Haan ... dit is helemaal anders !

Uiteindelijk, voor wat betreft de toekomst van Brussel.

Die zit eerst en vooral binnen Belgie.
Als Belgie verdwijnt ... zit de toekomst van Brussel bij Europa ...

Ik zou geen persoonlijk voorspelling doen ... dit heeft geen zin !
U denkt dat een Brussels DC zou door de EU ontwikkeld kunnen worden ...
Andere dat Brussel zou zijn internationaal status kunnen verliezen ...
Niemand kan op dit moment op dit vraag antwoorden !

Wat zeker is :
- Brussel heeft de voorkeur in Europa
- Een verhuizing zou een slecht beeld voor Europa zijn (zoals een splitsing van Belgie maar nog erger op internationale vlak).
- Brussel is een provinciale stad (volgens U) ? Niemand denkt dit ! Brussel is minder feestelijk dan enkele andere hoofdsteden in Europa maar kwestie kultuur zeggen alle buitenlanders en vooral Fransen dat Brussel alles behalve een provinciale stad is ! Dat Brussel een perfect "compromis" tussen een Franse provinciale stad zoals Lyon, Bordeaux, Marseille, enz ... (die groot geworden zijn maar te provinciale gebleven) en Parijs (te groot en onleefbaar geworden).
- Als er een splitsing gebeurt zal de keuze van Brussel zijn : wat te doen om onze internationale toestand te verankeren ? ... Onafhankelijk ... Mischien is dit niet slecht ... Geen jaloezie met de andere europese staten ... Maar nog een keer ... uw interpretatie is onjuist : EU houdt van Brussel als hoofdstad, heeft weinig tegen een Brussel stadstaat en hoofdstad van Europa, maar wenst dit stad niet regeren ! Dus aan de Brusselaars Brussel de regeren.
- Kwestie over de toekomst van Brussel na een eventuele splitsing van Belgie blijft omdat ... andere steden in Europa zouden graag dit statuut willen krijgen ...

U bent niet "Madame Soleil", ik ook niet ...
Niemand kan de toekomst voorspellen !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 23 april 2009 om 22:06.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden