24 april 2009, 06:30
|
|
|
Parlementslid
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Jaja, juist. DEMO zou tegen 2040-2050 of zou (binnen 30-40 jaar) "up and running" moeten zijn. Maar DEMO is geen commercieel prototype, het zal op zijn best een industrieel prototype zijn waar de technieken die experimenteel uitgeprobeerd zijn bij ITER, op "industriele" schaal worden uitgeprobeerd.
Maar het is niet omdat je een industrieel prototype hebt, dat je ook een *commercieel rendabel en concurrentieel* ding hebt. Dat is dus nog eens een machien verder. Vandaar dat verschillende mensen uit de sector denken dat het niet voor 2060-70 is dat je kan hopen, in het beste geval, dat er daadwerkelijk commercieel gebruik (dus geen "internationaal project" of zo, maar elektriciteitsbedrijven die geld verdienen met) zou kunnen komen.
En dat is allemaal heel optimistisch, als alles ongeveer volgens plan gaat. Er is een natuurkundige constante die al 60 jaar werkt bij fusie: dat is de voorspelling dat er "binnen 30 jaar" een werkende reactor zal zijn. Die 30 jaar zijn constant.
Haha.
Juist ja. Er kunnen veel dingen misgaan met een kerncentrale, maar het uit de hand lopen van de kernreactie is er niet een van.
In tegendeel, maar dat begrijpt men niet. Bibbert men ook omdat men op een overzet boot reddingsboeien ziet ? Het is niet omdat de kettingreactie niet uit de hand kan lopen, dat er, in relatief onwaarschijnlijke omstandigheden, toch wel geen lek van gasvormige producten kan optreden, waarvan jodium het ambetantste is. Dat wil niet zeggen dat de reactor ontploft is, of dat we met een Chernobyl zitten, maar een lek is niet totaal onmogelijk. En het effect van jodium tabletten is bijzonder effectief op de gevolgen. We zitten hier dus met een (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk) ongelukscenario waar er een gemakkelijke remedie is om de gevolgen in te dijken, en in elke veiligheidscultuur dien je dat dan ook te voorzien.
|
Zoals ik al zei, je hebt duidelijk meer kennis op dit vlak dan ik.
Voor nog wat meer amusement heb ik toch even een link naar een artikel over die (optimistische) stelling van Wal van Lierop opgezocht:
http://news.cnet.com/8301-11128_3-9866626-54.html
|
|
|