Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hermes Sanctorum
Ik heb een zeer sterke Vlaamse reflex. Maar ik sta hierin niet alleen in mijn partij, hoor. Militanten van Groen! in Vlaams-Brabant zijn veel gevoeliger voor dit thema dan in andere provincies, bij de meeste andere partijen is dat trouwens ook zo. En er wordt intern vaak debat gevoerd over communautaire thema's.
Voor alle duidelijkheid: de splitsing van BHV staat ook in ons nationaal partijprogramma.
|
Ik twijfel niet aan de communautaire reflex van Vlaams-Brabantse afdelingen, doch ik denk dat hun eisen nogal vaak genegeerd worden onder het mom van partijprofilering (staatsmanschap of iets in die aard).
Ik ga u een voorbeeldje geven: Michel Doomst (CD&V) is hier 1 van de voortrekkers van het splitsen van BHV. Vorige verkiezingen heeft die man hier ontzettend veel stemmen gehaald (ik heb er trouwens ook op gestemd). Doch momenteel zit die man in het parlement met geen enkele verwezelijking op communautair gebied vanuit zijn partij. Waarom zou ik in godsnaam nog eens op hem (of zijn partij) moeten stemmen? Als flamingant ben ik dan beter af om op NVA te gaan stemmen (die buiten Marc Demesmaeker, hier redelijk onbekende kandidaten heeft) want zij hebben zich tenminste aan hun principes gehouden.
De Vlaamse reflex binnen de traditionele partijen juich ik toe, doch ik denk dat hun invloed zo goed als nihil is binnen de interne partijlijn en partijprofilering.