Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Mertens
Beste aardvarkentje,
Een btw-verlaging van 21% naar 6% voor gas en elektriciteit hoeft de regering helemaal niets te kosten. In ons voorstel wordt de factuur van de btw-verlaging (700 miljoen euro) doorgestuurd naar Electrabel (GDF Suez). Electrabel maakt woekerwinsten op de kap van de consument. Dankzij de kerncentrales, die al jaren afbetaald zijn (ook al op onze kosten), maakt Electrabel naar schatting 1 miljard euro winst in België. Dat vind ik niet uit, dat hebben de vakbonden en de milieuorganisaties uitgezocht. Is het niet meer dan logisch dat die onrechtmatige woekerwinsten terugvloeien naar de consument? Energie is in onze ogen geen luxeproduct, maar een noodzakelijke basisbehoefte.
|
Volgens mij moet je dus inderdaad af van het model dat 6% voor de basisgoederen is en 21% voor de luxegoederen.
Volgens mij moet je dus gaan naar een taxmodel waar bvb 0% voor gezonde voeding bvb water. 20% op spaghetti bvb, en 100% op chocolade, alcohol, of ongezonde voeding.
Volgens mij moet je dus evolueren naar een taxmodel van 0% op energiebesparende produkten, en 100% op energieconsumerenende en vervuilende produkten. Dus concreet: vb 100% btw
wegwerp artikelen, kolenkacheltje, en dus op aardolie, op frigo categorie D etc
0% bvb op de zuinigste frigo, zuinigste auto etc
en zo dynamisch de maatschappij laten evolueren naar een gezonder en een energievriendelijker model.
En of electrabel nu al winst genoeg maakt of niet kan u niet schelen, gezien er 100% BTW geheven wordt op de electriciteit zal iedereen er ofwel de helft minder van willen verbruiken en zullen ze dus de helft minder in hun zakken kunnen stoppen.