Los bericht bekijken
Oud 25 april 2009, 12:08   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je bent dus duidelijk totaal niet op de hoogte hoe verenigingen aan hun geld komen, maar 80% daarvan komt uit staatsubsidies en niet van de ouders.
Amaai !

Citaat:
En hoe dit geld kan besparen, wel op vele scholen staan muziekinstrumenten, alle scholen hebben vaak moderne sporthallen, vele scholen hebben eigen voetbalvelden, vele scholen hebben de nodige werktuigen staan, die buiten de schooluren ongebruikt blijven en door de verenigingen nogmaals moeten aangekocht worden met subsidiegelden van de overheden.
Jamaar dan heb je gelijk natuurlijk. Als hobbyclubs ook staatsubsidies krijgen, dan beter rationaliseren en alles op dezelfde plek doen.

Alleen, ik ben tegen het verplichte deelnemen aan dat soort dingen. Ik beschouw de school als een "dienst", een "produkt" dat ik krijg van de overheid, maar waar ik even goed een prive dienst zou kunnen voor nemen, om mij bij te staan bij het opvoeden van mijn kinderen. Een beetje zoals dokters een dienst of een produkt zijn die aangeboden worden om mij te helpen als ik ziek ben. Ik beschouw vrijetijdsbestedingen ook zo. Volgens mijn mogelijkheden, mijn keuzes, mijn tijd en weet ik veel, tracht ik een interessante mix "te kopen" voor mijne kleine. Ik ben vaak niet tevreden met de kwaliteit van de dienst (da's zacht gezegd) maar ik heb niet altijd de keuze en probeer dus te schipperen met wat er voorhanden is. Maar IK ben de klant. Ik koop wat ik wil, als functie van wat er is. En het schoolsysteem is ook maar dat, he. Dat een minimum aan opvoeding door de staat wordt afgedwongen vind ik een goeie zaak, maar dat moet dan enkel maar over serieuze dingen gaan he. De staat moet zich niet moeien met de vrijetijdsbesteding van mijn kinderen.

Ik, toen ik jong was, zat het liefste alleen met een boek in mijn hand. Niet de ganse tijd, maar toch vrij veel. Het meeste van wat ik geleerd heb, heb ik op die manier geleerd. Het is pas na mijn 18-de dat ik vele sportactiviteiten en zo ben beginnen doen, en uit eigen keuze. Ik beschouw de tijd die ik op de schoolbanken heb doorgebracht, niet onmiddellijk de rendabelste. Niet dat het slecht was, maar ik heb toch wel het gevoel dat het rendement er ten eerste serieus is op achteruit gegaan. Ik had het abominabel gevonden om gedwongen te worden aan groepsactiviteiten deel te nemen die ik niet zelf zou gekozen hebben.

Citaat:
Verder zou het ook ten goede komen aan de algemene vakken, dit omdat men dan de leerlingen kan verplichten daar goed in te presteren of de toegang tot de hobbyopleidingen kan ontzeggen.
Er zal dan wel geen verschil meer bestaan, he. Ga eens dreigen dat als ze minder dan 12/20 hebben op hun wiskunde overhoring, ze vrijgesteld zijn van schoolsport! Haha, zelfs de beste leerlingen gaan dan waarschijnlijk stommiteiten neerschrijven om hopelijk die vrijstelling te bekomen.

Nog eens, dat men die mogelijkheden biedt, zeker als 't toch al uit de portemonnee van de staat komt, ben ik voor. Maar nog langer op school moeten blijven dan nu al, met al zo weinig rendement ? Verplicht ? Nee zulle.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden