Discussie: Wil
Los bericht bekijken
Oud 25 april 2009, 20:07   #5
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Dit is zo mogelijk nog moeilijker dan proberen te definiëren wat vrijheid is.

Als ik het concept wil probeer te betrekken bij het begrip vrijheid, is het eerste wat mij opvalt dat ik nog minder vrij ben als dat ik eerst dacht.

Natuurlijk zijn er banale impulsen zoals honger, dorst en moeheid die mee mijn handelingen bepalen.

Ik zie deze echter niet als een beperking van mijn vrijheid omdat het vervullen van deze wensen ervoor zorgt dat ik nog wat langer mag rondlopen op deze bol modder. Bovendien zijn zij ook gemakkelijk te gebruiken als een bron van vermaak en bevrediging, er zijn genoeg mensen die koken gewoonweg leuk vinden en voedsel nuttigen kan evengoed gepaard gaan met culinaire orgasmen i.p.v. de obligatoire boterhammen met choco.

Hiertegenover staat dat ik vaak last heb van gedachten en behoeften die mijn handelingen bepalen op een manier die voor mij ongewenst is.

Er zijn een heleboel zaken die ik graag zou willen doen maar er nooit van komen.
Het gaat zelfs zover dat ik dagelijks dingen doe die ik helemaal niet wil doen.

En er is blijkbaar niets dat hierin verandering in kan brengen, want ik wil wel veranderen maar de WIL om het daadwerkelijk te doen ontbreekt.

Komt wel.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden