Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom
Een ingangstest is een bijzonder slecht idee, daar het in de praktijk ervoor zorgt dat enkel mensen met voldoende voorkennis over een vak een bepaalde richting kunnen volgen.
Als voorbeeld neem ik mijzelf. De richting die ik in't middelbaar had gedaan was nogal het tegenovergestelde van mijn studiekeuze. Ik zou mijn richting dan ook niet kunnen volgen moesten ingangstesten bestaan, daar ik zo goed als alles pas binnen de richting zelf heb gedaan.
En momenteel moet ik zeggen dat ik mij perfect thuis voel in de richting.
Er zijn anderen zoals mij.
Bovendien gaat de filosofie van ingangstesten uit van een gedachte dat leerlingen die goed zullen zijn in't hoger onderwijs zich volledig inzetten in't middelbaar en daarom voorbereid zijn voor de tests.
Er is echter niks wat minder waar is: het mediocriteitssysteem van't middelbaar zorgt ervoor dat de meer capabele leerlingen juist minder kennis opdoen. Pas wanneer ze de uitdaging zien van een hogere studie, bloeien ze open.
Jouw systeem zou dus een belangrijk laagje van de capabelen uitsluiten.
Lineair denken in een nonlineaire wereld. Je stelt mij teleur, DDD.
|
Werkelijk niets belet geïnteresseerden om op eigen initiatief, als blijk van daadwerkelijke interesse, zich voor te bereiden op zo'n test. Voorzie een handboek of syllabus die de aspirant-student kan studeren. Als de student werkelijk gemotiveerd is, kan er zich geen probleem stellen. Al studerende voor de test, is hij/zij er bovendien meteen achter of de richting hem/haar ligt of niet.