26 april 2009, 12:24
|
|
Banneling
|
Dirk Vermeiren heeft de kern van het probleem mooi verwoord :
http://www.knack.be/blog/blog-algeme...oolstrijd.html
Citaat:
Elke maandagochtend en vrijdagmiddag hoor ik de Turkse nationale hymne, de Istiklal Marsi, aanwaaien vanop de speelplaats van de lagere school bij mij om de hoek. Een groet aan de vlag is de traditionele manier waarop de Turkse schoolkinderen de week beginnen en afsluiten. Voor iemand die zijn broek versleet op de Belgische scholen blijft dat een vreemde ervaring. De enige vlaggen die ik me van die jaren kan herinneren, zijn die van de Appelclub en de Melkbrigade.
De wekelijkse vlaggengroet en de deelname van scholen aan publieke festiviteiten zijn slechts de meest opvallende exponenten van de nationalistische component in de opvoeding die de Turkse schoolkinderen krijgen. Ook binnen de lessen zelf wordt daaraan ruim aandacht besteed.
Ikzelf kan me nooit van de indruk ontdoen dat het Turkse onderwijs er vooral op uit is model-Turken te creëren, en dat in het leerplan van de scholen alles daaraan ondergeschikt is.
De Turkse mensenrechtenbeweging screende in samenwerking met een werkgroep historici de schoolboeken die gebruikt worden in het Turkse lager onderwijs.
139 boeken werden onderzocht op onwetenschappelijke, militaristische, nationalistische, gender based en racistische passages.
Uit het onderzoek blijkt dat 92% van de boeken niet voldeed.
Kritiek is er op het ontwikkelen van een wij / zij-mentaliteit, het onvoldoende ontwikkelen democratische reflexen, het eenzijdig promoten van 'nationale waarden' ten koste van andere gemeenschappen en culturen. Ook het bestaan van de 'Lessen in Nationale Veiligheid' , een vak dat uitsluitend door militairen mag gegeven worden, wordt als problematisch aangestipt.
In de marge wordt in het rapport trouwens ook opgemerkt dat creationisme in de biologieklassen in toenemende mate als wetenschap voorgesteld wordt.
|
|
|
|