Discussie: Onderwijs
Los bericht bekijken
Oud 27 april 2009, 20:26   #8
An Michiels
 
 
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 41
Standaard

Integrale opdrachten: die dingen passen perfect in de huidige visie op onderwijs: zeker geen kennis overdragen, kennis is vies. Nu moet het allemaal gaan om 'vaardigheden'.
Eerst was het vooral bij het aanleren van (vreemde) talen dat er moest gefocust worden op 'vaardigheden' (het doet er niet toe hoeveel fouten je maakt, als je maar min of meer verstaanbaar bent) en nu wordt dat doorgetrokken naar de andere vakken. Het mag - volgens de pedagogen - niet meer gaan om hetgeen de leerling 'kent' maar wel om wat hij 'kan'. Dat je, om iets te kunnen, eerst heel wat moet kennen, dat ontgaat hen. Dat je met een klas vol leerlingen die niets 'kennen' ook weinig 'kan' ondernemen, ontgaat hen ook.
Ik kan het enkel maar blijven herhalen: laat leerkrachten terug doen waarvoor ze opgeleid zijn, kennis overdragen en stop met al die probeerseltjes waar niemand, leerling en leerkracht niet, beter van wordt.
An Michiels is offline   Met citaat antwoorden