Om te beginnen met mijn stokpaardje: invoeren van een taalbadklas voor die leerlingen die onvoldoende Nederlands kennen om te begrijpen wat de juf of meester vertelt. Zelf heb ik zo'n 13 jaar les gegeven in een middelbare school in Vilvoorde en ik kan je wel vertellen dat het ontzettend frustrerend is (voor de leerkracht, maar zeker ook voor de leerling) om telkens weer te moeten vaststellen dat men niet begrijpt wat je daar staat te vertellen. En dat is dan niet omdat het te moeilijk is, maar gewoonweg omdat die leerling onvoldoende Nederlands kent. En elke keer moet je die leerling toch maar laten overgaan want 'er dubbelen er al zoveel, nietwaar, en eigenlijk kan die jongen/dat meisje toch wel iets'.
een tweede voorstel: stop de subsidiëring van het faciliteitenonderwijs. Dit onderwijs zorgt er alleen maar voor dat de verfransing van die gemeenten onverminderd - en zelfs versterkt - verder gaat.
nog iets: een écht zorgbeleid, waardoor bv een school die extra inspanningen levert om hoogbegaafde kinderen te begeleiden, hiervoor ook extra middelen of uren kan krijgen. Nu is het hele zorgbeleid gefocust op steeds dezelfde doelgroep (die ook al extra middelen opbrengt door het nieuwe financieringssysteem) waardoor alle andere 'noden' zo'n beetje verdrinken
nog iets: geef aan elke directeur in het basisonderwijs, of hij nu een grote school heeft of een kleine, een voltijdse secretaresse zodat de directeur zich weer kan toeleggen op zijn eigen taak en niet langer verdrinkt in het papierwerk.
en zo kan ik nog uren doorgaan, vermits onderwijs echt wel mijn 'ding' is - ondanks het feit dat niemand hierover iets teruggevonden heeft in de media

-