Discussie: Onderwijs
Los bericht bekijken
Oud 27 april 2009, 23:17   #24
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Zou ervaring in het onderwijs een verplichting moeten zijn om de post van minister van onderwijs te mogen bekleden?

Een juristje of een politicoloogje geeft daar nu eens niks te zoeken.
Ik denk dat dat goed klinkt maar een verkeerde benadering is.
Ik zie de meeste managers van grote bedrijven niet direct in staat zijn om de arbeid van een lager niveau naar behoren te verrichten.

Volgens mij is er eerder nood aan proffesionaliteit in de aanpak van het beleid.
Kabinetten worden gevuld met politieke vriendjes en familieleden en maar al te vaak is vakkennis het laatste waarnaar gepolst wordt.

Iemand die een huis bouwt heeft daarover een duidelijk idee en gaat met dit idee naar een bouwfirma of architect of ingenieur...
Een minister moet net dat doen.
Een visie ontwikkelen maar de uitvoering er van over laten aan vakmensen.
Dat is namelijk het grote verschil tussen de politici en de ambtenaren of beter, dat zou het moeten zijn.
Politici om de visie te belichamen en de ambtenaren om dit naar behoren in te vullen.
Enig gezond verstand en vakkennis bij de minister in kwestie kan natuurlijk nooit kwaad.
Wat wel kwaad kan is de instelling dat je, aangezien je nu eenmaal minister bent, de meest bekwame persoon bent.
Kijk maar naar VDB, Flahaut, Anciaux... voorbeelden te over.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden