Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
Citaat:
Als je denkt die terug te winnen ga je lang mogen wachten. Wachten is zelfs uit den boze. Wat we nu en wel dringend, moeten doen is inventiviteit aanwenden om snel nieuwe werkgelegenheid te scheppen.
|
Gelukkig dat we het op verschillende punten eens zijn. Ik denk evenwel dat je iets te pessimistisch bent over de dynamiek van de economie. Dat belet niet dat ik eerder pessimistisch ben over de dynamiek van de overheid om zich aan te passen en zijn eigen kafka op te heffen. Werkgelegenheid OK. Bezigheidstherapie niet OK. Als het met Belgie niet goed gaat, dan is dat hetzelfde als met een bedrijf dat niet goed gaat. Kan fataal aflopen en is uiteindelijk dikwijls een managementsfout, in dit geval een van teveel willen managen.
|
We zoeken beide, elk op de eigen manier naar oplossingen. Dus zijn er zeker overeenkomsten en verschillen. En eigenlijk zou het mij ten zeerste verwonderen dat het niet zo zou zijn.
Ik denk dat het juist een gezonde situatie is dat er, wat betreft werk scheppen en de dynamiek van economie enz. , verschillende denkpistes zijn. Economie is nu eenmaal een evoluerend iets en in de toekomst kan niemand kijken.
Wat betreft de "dynamiek" van de overheid, daar heb ik ook mijn bedenkingen bij.
Daarom zou ik voor dat project "gemeenschapsdienst" de overheid alleen willen inschakelen voor
- de wettelijke omkadering
- de controle op het management en de gemeenschapswerkers
Voor het management zelf heb ik ook een constructie, waarbij desnoods een paar privé-managers worden ingeschakeld, maar waarbij in ieder geval het VBO een vorm van controle heeft.