Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith
U bent gewoonweg slordig bezig... De Staten van Holland en de Staten Generaal zijn twee verschillende bestuurslagen; en de Generaliteitslanden (de naam zegt het ook al) werden direct bestuurd door de Staten Generaal van de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden, het gewest Holland (bestuurd door de Staten van Holland) was weliswaar het meest invloedrijk maar het gewest Holland was zeker niet gelijk aan heel de Republiek (vergelijkbaar met hoe nu Holland en Nederland niet gelijk zijn), deze was namelijk veel decentraler dan het huidige Nederland. De Generaliteitslanden gingen daarom ook nooit deel uitmaken van Holland, zelfs hun positie in de Republiek was slecht doordat men niet vertegenwoordigd was; pas met de Bataafsche Republiek werden deze gebieden gelijkwaardige provincies, maar zelfs dan was men er nog niet.... Overigens is het beter te spreken van een voortuin dan een achtertuin juist door de bufferfunctie... U als Belgisch Limburger hoeft mij als Nederlands Brabander overigens niks te vertellen over de Generaliteitslanden!
|
Het 'gewest' Holland had het voor het grootste deel voor het zeggen. Wat niet altijd in dank werd afgenomen door de andere 'gewesten' overigens.
Ik ben helemaal niet slordig bezig. De voor- of de achtertuin werd later geïcorporeerd om het huidige Nederland uit te maken. Dat is het punt dat ik wilde maken.