De steinerschool van Leuven komt ook nog eens in het nieuws. In het kader van een periode Romeinse cultuur mochten de kinderen zelf verzinnen hoe ze mekaar zouden gaan straffen. Het is trouwens dezelfde school waar mijn kinderen gelijkaardige zaken hebben meegemaakt.
Het is in enkele papieren edities van kranten voorpaginanieuws. hieronder enkele fragmenten waaruit blijkt hoe absurd de straffen wel niet zijn.
Citaat:
Lijfstraffen in Steinerschool
GAËLLE (12) MOEST HONDERD KEER DE TRAP OPLOPEN
LEUVEN - Leerlingen van twaalf die voor straf een week met ezelsoren rondlopen, hun hoofd in een emmer ijskoud water moeten onderdompelen of op blote knieën op kiezelsteentjes zitten: voor Steinerschool De Zonnewijzer in Leuven kadert dit in een leerproces. Voor de moeder van Gaëlle Hermans (12) is het een brug te ver. Zij haalde haar dochter onmiddellijk van school.
Het Nieuwsblad
|
Citaat:
Voor straf 100 keer de trappen op- en aflopen
LEUVEN - Leerlingen die voor straf hun hoofd in een emmer water moeten onderdompelen: voor Steinerschool De Zonnewijzer in Leuven kadert het in een leerproces. Eén ouder is het daar niet mee eens.
'Onbegrijpelijk. Absurd. En niet meer van deze tijd.' Dat vindt Saskia Rappe uit Wijgmaal van de straffen in de klas van haar dochter Gaëlle. Het meisje zelf is haar straf van vorige week woensdag nog altijd niet vergeten. 'Ik moest de trap in de schoolgang honderd keer op- en aflopen. Omdat ik had gelachen met een leerling die een bal tegen zijn hoofd kreeg op de speelplaats. Na 51 keer ben ik van de trap gevallen. Omdat ik pijn had, moest ik mijn straf pas 's anderendaags afmaken', zegt het 12-jarige meisje.
Het schoolhoofd geeft toe dat enkele zesdeklassers zo'n straf kregen nadat ze zich hadden misdragen. 'In een latere fase zou de juffrouw hun straffen evalueren. Dan zouden ze daar bij stilstaan: zijn alle kinderen wel correct behandeld? Maar door dat incident zijn ze daar niet aan toegekomen.'
Het schoolhoofd zei gisteren dat de school nog niets beslist had over de voortzetting van het project. 'Ik moet daar nog over praten met de lerares.
De Standaard
|
Citaat:
Leerproject
De moeder van het meisje vroeg de school om uitleg. "Ze vonden dat op school de normaalste zaak van de wereld. Dat kaderde zogezegd allemaal in een leerproject." De vrouw bracht het Kinderrechtencommissariaat op de hoogte van de 'lijfstraffen', en haalde haar dochtertje ook onmiddellijk van school. (belga/sam)
Het Laatste Nieuws
|
Past zoiets nog in deze tijd? En dan de reactie van het schoolhoofd: er is nog niet beslist over de voortzetting van het project. Wel wel.