In de Koran staat een lijst van dingen die U niet mag eten.
Geen discussie daarover, dat is trouwens ook zo voor nog andere bevolkingsgroepen.
Nochtans volgt U die regels niet, maar niemand schijnt erop te reageren.
Gelatine bijvoorbeeld (er zijn nog andere voorbeelden) wordt gewonnen uit slachtafval. Er is géén selectie van wat "mag" en wat "niet mag", want dat zou te moeilijk zijn.
Die gelatine wordt gebruikt in allerlei toepassingen. Eén van die toepassingen is bijvoorbeeld geneesmiddelen. Om te zorgen dat het geneesmiddel daar terecht komt waar het hoort en niet eerder wordt afgebroken is gelatine een ideaal middel. Ondermeer daarom bevat ongeveer 90% van de orale geneesmiddelen gelatine.
Gelatine is in vraag gesteld in verband met BSE en andere gevallen. Gelatine wordt ook al decennia lang in vraag gesteld door vegetariërs, Joden, enz. Maar ik heb nooit iets gehoord over in vraag stelling door moslims. Sterker nog, ik heb die informatie onder andere van een arts van allochtone afkomst die (en hij niet alleen) die dingen gewoon verzwijgt. Alternatieven zijn niet altijd beschikbaar en veel duurder.
Als men het geheel van Westerse geneeskunde bekijkt met andere behandelingen erbij zijn er zo nog dingen die eigenlijk "niet kunnen". Iedereen die behandeld wordt voor diabetes bijvoorbeeld of die een baxter krijgt in een ziekenhuis (en zo zijn er nog tal van voorbeelden)
Een van de redenen waarom ik zeker géén moslim wil worden is omdat ik dan, strikt genomen, (onder andere) de Westerse geneeskunde moet afzweren. (er zijn nog andere zaken, maar dan wordt deze post véél te lang)
Concrete vragen :
- Waarom aanvaarden moslims (ook in de Oosterse landen) Westerse geneeskunde ?
- Waarom eisen de moslims geen alternatieve geneesmiddelen, ook al zijn die stukken duurder ? Of is dat laatste omdat een aantal van die dingen uit de Israëlische pharmaceutische industrie komen ?