Discussie: Democratie of niet?
Los bericht bekijken
Oud 29 april 2009, 16:40   #12
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Kijk, ik ben een simpele mens. De gewone burger zeg maar.
(hoewel ik complex in elkaar kan steken)

Toch heb ik zo mijn idee over democratie. Ik kies voor optie A

a. Waarom democratie en hoe te organiseren?
Waarom? Letterlijk vertaald:
de·mo·cra·tie de; v -tieën staat(svorm) die aan het hele volk invloed op de regering toekent

Toch mis ik dat gevoel. Ik voel niet dat ik mede verantwoordelijk ben voor de belangrijke keuzes die politici maken.
Zo zag ik even net op het nieuws hoe politieke partijen hun campagne betalen. Ze hoeven maar geld (ONGEACHT HOEVEEL) aan de overheid te vragen, en hopsakee.
Allemaal op koste van wie?

Dat is in mijn ogen al niet echt een democratie. Het geld van het volk pakken om uw campagne te voeren. Groen was het laagst in rangorde, dus ik ben blij dat ik toch grotendeels groen getint ben.
LDD kreeg helemaal niets, dus die keuze zit ook weer snor.

Soit ik dwaal af!
Hoe organiseren?
Als een partij faalt in haar beloftes, herverkiezing. Want ze is dan ongeldig. (de laatste was al ongeldig )
Elke belangrijke keuze overlaten aan het volk. Niet om de zoveel jaar stemmen en zien hoe we er keer op keer ingeflikkerd worden. Maar telkens gaan stemmen voor grote beslissingen. En ik spreek dan niet over een verkeerswijziging ofzo.
BHV bijvoorbeeld is dan weer wel een goede reden.
Migrantenstemrecht had ook een goede reden geweest.
Pensioenleeftijd en ga maar even door.

Het is telkens de politici die er een soep van maken, en wij achteraf mogen betalen met ons leven. Letterlijk ons leven! We mogen langer gaan werken dankzij een lege pensioenkast. Is dat onze fout? OF die van de politici?

Wie zou het erg vinden telkens te beslissen wat kan, mag en niet hoeft?
Al moet je daar 5x per jaar voor gaan stemmen.
Dat is pas: power to the people!

Beetje dom misschien, maar dat zou ik een droomdemocratie vinden.