Ik was aan het lezen hoe de griep het moeilijker heefd in de zomer, maar in de zuidelijke landen is het binnenkort winter, het lijkt erop dat het zuiden misschien het ergst zal getroffen worden. Met de meeste arme landen die dan nog helemaal niet voorbereid zijn hierop. Héél triest.
Voor ons (en ik ben normaal gezien niet zo optimistisch maar dit is toch hoe ik het begrijp) zal het misschien beter gaan. Voorlopig kan het nog tegengegaan worden met Tamiflu en Relenza. En dan hebben we tegen volgend jaar misschien al een vaccin beschikbaar.
Ik ben wel geschoqueerd door de trage reactie, als iemand "pandemie" vermeld zouden overheden direct mensen die het land binnen komen eerst onder observatie houden, of zelfs simpelweg de grenzen sluiten. En maskers uitdelen en massaal info geven over hoe de verspreiding tegen te gaan, elkaar niet aanraken etc. Maakt niet uit hoe dodelijk het is of hoe serieus de dreiging is, je mag geen risico's nemen de dag van vandaag, het zou maar eens een ongeneesbare dodelijke ziekte moeten geweest zijn.
|