Los bericht bekijken
Oud 12 april 2004, 09:51   #191
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die vraagt in een andere taal te communiceren omdat ze het Engels niet machtig zijn.
Ik wel, hoor. En niet een beetje: in Griekenland, Katar, Saoedi-Arabië, Hongarije, Italië en Frankrijk. In Hongarije moest ik het meest naar het Duits overschakelen. In Griekenland een paar keer naar het Frans, en vele keren naar het Grieks (dat ik toen nog niet zo goed beheerste). In Italië was het ontluisterend: daar kon ik met Frans noch Engels terecht. Toen heb ik maar iets gebroebeld dat op Italiaans moest lijken. In Frankrijk was het bijna steeds Frans. En toen ik nog maar kort in de Golf verbleef, was het vaak een hels werk iemand te vinden die een andere taal buiten het Arabisch sprak. Uit pure noodzaak heb ik toen Arabisch geleerd.
Ik had het dan ook over internationale zakelijke communicatie, waarbij de gesprekspartner ook ervaring hierin heeft. Als je gewoon op reis bent, of ergens in een ander land een lokaal project moet opstarten, is het zoiezo beter dat je de locale taal kent, ook al kan iedereen daar Esperanto of wathever, het zal toch beter gaan als je de mensen in hun eigen taal aanspreekt.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden