Los bericht bekijken
Oud 29 april 2009, 20:28   #4
An Michiels

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Beste,
, een groot deel van de migrantenbevolking heeft noch het Nederlands noch het Frans als moedertaal. De anti-migratiepolitiek van het VB als grootste Vlaamse partij in Brussel zorgt er volgens mij evenwel allesbehalve voor dat deze nieuwkomers zich gaan identificeren met Vlaanderen.
Ik denk dat net daar de kern van het probleem zit. Ongeacht de taal van de stad waar deze nieuwkomers in terecht komen, zij identificeren zich vaak niet met Vlaanderen (of zelfs met België). We merken immers in zowat alle grote steden dezelfde problemen ivm onveiligheid, criminaliteit, ... Wij stellen daartegenover altijd hetzelfde discours: pak de problemen aan, zorg dat de mensen zich weer veilig voelen, zorg dat de criminaliteit daalt, ...

Wij hebben inderdaad altijd de kaart getrokken van de autochtone Brusselaar, net zoals we altijd de kaart getrokken hebben van de autochtone Antwerpenaar, de autochtone Mechelaar, de autochtone Gentenaar, ... En dit om steeds dezelfde reden: de problemen moeten aangepakt worden. Wij passen ons discours niet aan om daarmee meer stemmen te winnen, wij beloven geen hemel op aarde. Wij vragen enkel dat men zich aanpast aan onze samenleving, dat men onze wetten eerbiedigt.

Ik denk dus niet dat het een goede zaak zou zijn om - zeker in Brussel - het geweer van schouder te veranderen, zoals u stelt.
An Michiels is offline   Met citaat antwoorden