Los bericht bekijken
Oud 29 april 2009, 21:00   #369
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robin Bekijk bericht
Maar hou alsjeblieft op met zagen over ditjes en datjes in de marge.
Hilde Roosens had weet van belangstelling vanuit de linkervleugel van de Vlaamse beweging. Als ik Hendrik was zou ik die zondag gewoon komen versterken.
Ik denk niet dat de linksflaminganten zich hier als excuustruus moeten laten gebruiken. Ik blijf dit weekeinde lekker niet in Brussel en ga naar Gent. De geplande betoging kondigt zich aan als volkomen politiek irrelevant. Omdat :
  • De betoging niet vooraf is gegaan door een breed maatschappelijk debat tussen alle organisaties binnen de brede Vlaamse Beweging. Er is hier voor de zoveelste keer een verschrikkelijk gebrek aan een open debat en discussiecultuur. Het resultaat is veel woordengetrommel maar weinig inhoud en geen maatschappelijk project.
  • De betoging wordt soloslim georganiseerd door het rechts-katholiek-conservatieve KVHV en is geen breed pluralistisch initiatief.
  • De betoging slaat geen enkele brug naar de autonomisten van de andere regio's in België. Geen enkel overleg of samenwerking met Waalse autonomisten of Duitstalige regionalisten. De betoging houdt aldus de isolatie van de Vlaamse Beweging in stand terwijl we juist tegenover het nationaal georganiseerde Belgicisme meer dan ooit moeten samenwerken met de autonomisten en regionalisten van de andere Belgische regio's.
  • De betoging is blind voor de Europese en internationale dimensie van de Vlaamse emancipatiestrijd en heeft volkomen uit het oog verloren om ook andere emanciperende volkeren, naties en regio's uit te nodigen (Catalonië, Noord-Ierland, Schotland, Koerdistan, Corsica, Bretagne, Palestina, Tibet, ...) of samen te werken met organisaties van die volkeren, naties en regio's.
  • De betoging is te klassiek opgevat in het verlengde van de leefwereld van de beroepsbetogers en de beroepsmilitanten en mist volkomen een brede familiale aantrekkingskracht. De slogans zijn vooral radikaal en hebben een totaal gebrek aan humor. Er zijn geen muziekgroepen voorzien, geen leuke randanimaties, niets voor kinderen, ... Op die manier wordt de Vlaamse Beweging een solozaak van hardcore militanten en isoleert ze zich van de brede Vlaamse bevolking.
  • De betoging maakt geen komaf met het geflirt met extreem-rechts, integendeel, ze trekt extreem-rechtse groepen aan (Voorpost, NSV, VNJ, ...) en bevestigt dat een deel van de Vlaamse Beweging nog altijd geen afscheid heeft kunnen nemen van het rechtsextremistisch gedachtengoed.

De radikale Vlaamse Beweging is aldus volop bezig zich volledig te isoleren van de brede bevolking. Op dat punt doen de Belgicisten het veel beter. Die slagen er onder andere in om regelmatig vele (bekende) muzikanten te verzamelen en daarmee de grote massa te bereiken ( zoals het op 17 mei geplande BelgaVox in Brussel) . De Vlaamse Beweging moet nodig eens aan wat introspectie doen want zoals het nu gaat lukt het nooit. Het is wat mij betreft zo'n dooie boel geworden dat het een reden is voor mij om eruit te stappen. Er zijn gelukkig nog andere manieren dan "Vlaams Bewegen" om je in te zetten voor onze totale culturele, sociale en politieke ontvoogding.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 29 april 2009 om 21:22.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden