Discussie: Miljonairstaks
Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2009, 19:33   #73
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
LDD heeft het over een Maxtaks van 35%, zodanig gekoppeld aan de belastingsvrije som dat het grootste gedeelte van de bevolking op een gemiddeld tarief van 25 procent uitkomen.

Voor de inkomsten van dit jaar is er nog slechts een belastingvrije bassissom van 6690,- €. Als DD voor minder armoede is, en dus een grote belastingvrije som zie ik echter toch dat het mediaan inkomen in bijvoorbeeld Vlaams-Brabant ongeveer 21.500 euro bedraagt.
Dan zou hun belastbaar inkomen a la DD hoogstens 21500-6690= 14810 € mogen bedragen
X 35% = 5183,5 € belastingen, is nl. reeds 24%.
En de minimumloner betaalt in dat geval nog steeds iets van:
17400-6690=10710 €
X 35% = 3748,5 € belastingen, of 21,5% van zijn karig loon.
En nu is het aan jullie om een tegenvoorstel te doen. Een belastingsvrije som van 15.000 met een vlaktaks van 55%? Inkomsten uit kapitaal inclusief? Ik heb geen cijfers ter beschikking over de gemiddelde inkomsten van de mensen noch over de gemiddelde ontvangsten dus ik kan geen realistisch tegenvoorstel lanceren, maar voor elke belastingsvrije som kan je een vlaktaks gaan verzinnen die die inkomsten dekt. Tot in het absurde een vlaktaks van 100% boven de belastingsvrije som. Stel je voor: iedereen die meer dan bv. €50.000 verdient moet alles afdragen. Alleen krijg je dan last van fraude natuurlijk.

Jean-Marie De Decker heeft de vlaktaks niet uitgevonden he! Dit is even belachelijk alsof je alle steaks te duur gaat vinden omdat je in het Hof van Cleve een steak kan vinden aan €200.