Los bericht bekijken
Oud 12 april 2004, 14:11   #214
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Waar, maar: die kinderen zullen veel sneller goed Engels aanleren dan iemand die maagdelijk is.
Niet noodzakelijk, vaak moeten de leraren een grote schoonmaak houden want de leerlingen "denken" dat ze Engels praten, maar het krioelt van de fouten. Niets is moeilijker dan fouten eruit te krijgen.

Een taal vanaf nul leren is soms gemakkelijker omdat men onmiddellijk geleid wordt.
ze "denken" dat ze engels praten, maar ze maken zich toch duidelijk

Kijk, het is gewoon een feit dat engels overal ingebakken zit, veeeeel meer dan het frans en duits vroeger (waar het door de elite , de academici, etc... gebruikt werd... foert, sommigen gebruikten nog vroeger zelfs latijn voor wetenschappelijke doeleinden)....
Het gaat er 'em juist om te doen dat men zonder enige les tegenwoordig een goed taalgevoel voor engels kan aankweken... ook al barst het van de fouten, er is een basis voor taalgevoel... (en ja, bij esperanto zou een "taalgevoel" MISSCHIEN makkelijker op te doen zijn, mocht je er evenveel mee in contact komen als met engels, door het feit dat de taal simpeler geconcipieerd is). En dat taalgevoel en al dan niet bewust contact doet veel... heel veel. Ik merkte indertijd in de middelbare school bij de eerste jaren engels (wat was het 14 jaar of zo ?) een ENORM verschil tussen de mensen waarvan ik wist dat ze veel tijd versleten aan films, aan tv-series (waarvoor het A-team indertijd toch al z'n nut niet heeft gehad hé ) , aan angelsaksische muziek (die toch in populaire media het grootste aandeel uitmaakt), etc.... en daartegenover mensen waarvan ik wist dat ze weinig met tv, film en muziek bezig waren.... (en ik heb de indruk dat veel jongens uit mijn klas indertijd in hun jeugd meer naar allerhande engelse en amerikaanse feuilletons hadden gekeken dan de meeste meisjes...)

Probleem is: voor esperanto zou iederéén vanaf nul moeten beginnen, een eerste lichting van miljoenen mensen zou de taal moeten aanleren (en face it, voor volwassene is dit een hele opdracht, zowel voor het leren, als voor de tijdsbesteding eraan (niet iedereen heeft zomaar tijd), als voor de interesse)... en dan zou een volgende generatie misschien wel spontaan de taal opdoen zoals we nu engels opdoen.... Maar , sorry, het lijkt een mooi ideaal, maar in de praktijk zie ik het niet zitten
justme is offline   Met citaat antwoorden