Discussie: Kernenergie
Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2009, 11:50   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Bossuyt Bekijk bericht
Ik ben van mening dat we de beslissing over de kernenergieuitstap moeten terugdraaien. De dag dat er voldoende alternatieve energiebronnen voorhanden zijn, zal idereen met plezier zijn handen aftrekken van kernenergie. Ik ben wel van mening dat we volop moeten investeren in duurzame alternatieve energie, maar parallel zullen we zolang er niet voldoende groene energie beschikbaar is, beroep moeten blijven doen op kernenergie. We hebben hier trouwens als klein land een enorme expertise in opgebouwd. Wat voor mij vooral van belang is, dat we onafhankelijk in onze energiebevoorrading kunnen voorzien. Jammer genoeg is kernenergie dus momenteel nog steeds de beste oplossing. Ik zou het geen oplossing vinden dat al onze energie, bvb afkomstig zou zijn van zonnepanelen in de Sahara.
Allez, bravo! Iemand die nuchter over de zaak heeft nagedacht. Zoals je hier zal kunnen lezen ben ik een fervent voorstander voor kernenergie vanuit de huidige situatie (zie mijn site http://kernenergie.van-esch.org of bijvoorbeeld de discussie met onze Groene jongen Hermes Santorium), maar ik zou er persoonlijk zelfs niks op tegen hebben dat onze stroom uit de Sahara zou komen. Dat zou een heel mooi engineering project zijn, en het zou voor wederzijdse ontwikkeling en integratie kunnen zorgen. Alleen, zoals ze in Star Wars zegden toen ze de eerste keer de Black Star zagen "look at the size of that thing!". We hebben het hier over gigantische installaties (wel gedistribueerd over verschillende sites natuurlijk), van de afmetingen van een klein land. Met andere woorden, zelfs al zetten we daar de beuk in nu, dan nog gaan we er niet komen, en is de "grootschaligheid" van kernenergie daar peanuts tegenover.

Waarom heeft Verhofstadt dat destijds zelfs maar overwogen, die kernuitstap ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 mei 2009 om 11:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden