Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom
Limiet en continuiteit wordt wel gedefinieerd. Maar verzamelingen en getallen worden intuitief ingevoerd.
Als in: iedereen weet toch wat een getal is?
|
Ok, ge stelt mij (wat) gerust. Men heeft dus gewoon wat abstractie ingeboet voor wat "intuitie". Ik persoonlijk had daar ziek van geworden, maar ik neem aan dat een grote meerderheid van leerlingen daar niet wakker van ligt. Ik vond dat nu net de goeie bijdrage van "moderne" wiskunde en ik kan heel goed de bedoeling van die programma makers snappen. Maar ik begrijp dus niet waarom men die stap achteruit heeft gezet, want ik had niet de indruk dat mijn medeleerlingen daar moeite mee hadden.
Blijkbaar is het concept van "reeel getal" toch wel niet zo simpel, en het is een beetje jammer dat men dat nu dus niet meer leert. Ziet men op zijn minst nog het bewijs dat de vierkantswortel van 2 irrationeel is ? (van Pythagoras, die daar ongelooflijk ziek van is geworden)