Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Zolang een partij niet aan de macht kan of mag komen, hebben ze enkel de oppositiestem als waarde. Toch niet onbelangrijk in een "democratie" waar Erik De Bruyn wordt weggelachen binnen de SP.a hoewel hij het tegen de establishment trut Gennez moest opnemen in moeilijke omstandigen en waar elke wet gestemd wordt a la meerderheid tegen oppositie.
Het Vlaams Belang (hoewel een beetje tanend sinds ze concurrentie op de rechterflank hebben en zich terug te lijken plooien op zichzelf) en LDD (buiten wat gebrul over zogezegde schandalen in de sportwereld, niet veel van gemerkt hoewel ze sommige inhoudelijk sterke mensen hebben) halen mooie scores en tonen aan dat ze wel meerwaarden zijn. En met meerwaarde bedoel ik echt wel een oppositiestem. Niet noodzakelijk omdat je akkoord gaat met hun ideologie.
Het grootste probleem in ons politiek systeem is de particratie. Ik kan JMDD een blaaskaak vinden, maar Derk Jan Eppink heb ik steeds een man gevonden die rake en soms briljante analyses kan maken, ook al zijn zijn ideetjes wat te liberaal naar mijn zin. En als ik zou stemmen voor DJE, kan het zijn dat Derk er weer wordt uitgezet door JMDD voor wel ergens een ex-judoka of zo. Dat is particratie.
|
Is niet direct iets typisch Belgisch of Vlaams. Bestaat in al de ons omringende landen en nog ver daarbuiten. En eigenlijk is daar niet direct iets mis mee. Je kan niet als partij een ideologie uitdragen en vervolgens al je verkozenen zomaar hun persoonlijke show laten opvoeren, zoals hun dat persoonlijk het beste lijkt.
Een partij als LDD heeft gewoon geen ideologie om te verdedigen of uit te dragen. Hun ideologie heet Jean-Marie Dedecker.
En Eppink ?? Ik denk ook eerder dat hij op zijn portemonee mikt, dan dat hij Vlaanderen wil vertegenwoordigen in Europa. Wat heeft ie trouwens te verliezen ??