Discussie: "Moderne Wiskunde".
Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2009, 11:43   #61
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ik, allemaal gehad, nu opnieuw (deels).
Onzin tot en met, ik ga dat naar alle waarschijnlijkheid van zen leven niet meer nodig hebben.
De meeste vakken die je krijgt op school (en zeker op de unief) ga je nooit meer "als dusdanig" nodig hebben, he. Sommige wel, zoals levende talen, maar andere, tenzij voor je culturele plezier beleving, nooit meer tenzij je om een of andere reden in een richting gaat waar dat wel het geval is. Waar het hem om gaat is de vormende waarde natuurlijk.

Ga je nog veel turnen "nodig hebben" in je leven ? Hoeveel keer ga je nog nodig hebben om aan de rekstokken te zwengelen (tenzij je in 't leger of de politie of zo werkt) ? Hoeveel keer ga je nog de dynastieen van de Egypische farao's nodig hebben, of de verschillende romeinse keizers ? Hoeveel keer denk je dat je nog iets over Vondel gaan moeten weten ?

In alle eerder wetenschappelijke richtingen (fysica, ingenieur, scheikunde, informatica, en natuurlijk wiskunde zelf... ) kan ik je verzekeren dat ongeveer ALLES qua wiskunde wat je op de humaniora ziet, basiskennis wordt waarop je al de rest bouwt, en hoe beter en solider die basis is gelegd, hoe beter je verder kan. Je hebt er waarschijnlijk geen idee van hoe belangrijk het concept "groep" is bijvoorbeeld (het is het abstracte concept achter symmetrie).

Maar natuurlijk gaat een redelijk deel van de leerlingen niet die richting uit, en voor hen is wiskunde dan ook gewoon een "algemeen vormend" vak, waar de bedoeling niet zozeer de precieze vakkennis is, maar wel de intellectuele vorming die het meebrengt - zoals rondjes lopen of op de hometrainer pedaleren op zijn eigen relatief zinloos is, maar wel een goeie aerobische conditie schept.

Citaat:
Ik blijf erbij dat ze die richtingen in de humaniore nog meer moeten opsplitsen, zeker vanaf de 3de graad. Mensen die kiezen voor een meer humane richting, hebben geen boodschap aan al die onzin (hooguit statistiek). Die kunnen gerust verder met minder uren wiskunde en meer uren in hun specifieke richting.
Het probleem met "verwaterde" wiskunde "uit het dagelijkse leven" is dat het de essentie van de wiskunde en de intellectuele vorming ervan totaal verbastert. Je kan even goed dan geschiedenis leren uit Asterix boekjes. Je hebt de essentie weggehaald en een schijnvak in de plaats gegeven (wat dan bovendien een heel raar beeld schept van het echte vak).

Noem het dan geen wiskunde, maar "toegepaste rekenkunde met computer illustraties" of zoiets.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 mei 2009 om 11:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden