Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2009, 12:07   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Laat ons uit gemakzucht eens veronderstellen dat het individu voor 50 % genetisch bepaald is (bepaalde studies over gescheiden ééneige 2lingen wijzen op meer), dan is er al één bron van "ongelijkheid" die absoluut niet-maakbaar is.
Jaja, maar ik denk dat we het erover eens zijn dat perfecte gelijkheid van kansen, net om de redenen die je aanhaalt, zo goed als onmogelijk te realiseren is.

Citaat:
Het antwoord op het voortduren en het verdiepen van de sociale kloof tussen de mensen is dan ook : Onderwijs, onderwijs en onderwijs.
Het probleem dat ik trachtte aan te halen is dat onderwijs niet alles kan oplossen, en dat er een minimum moet komen van de extra-scolaire sociale omgeving. Als dat er niet is (en dat is wat er in de ghetto's dus gebeurt), dan kan de school er ook niks meer aan doen. Ik vrees net dat men veel schade aan het onderwijs heeft aangebracht door de school trachten opdrachten te geven die ze niet aan kan.

Als Mowgli zelfs niet weet dat hij op zijn stoel moet blijven zitten en trachten te begrijpen wat de leraar zegt, dan kan je zoveel aan het onderwijs sleutelen als je wil. Mowgli moet eerst een minimum aan sociale vaardigheid en aan maatschappij kennis opdoen (niet dat die daar te dom voor is, maar hij heeft het net anders geleerd, op brutale wijze trouwens).

Ik geef toe ook totaal niet te weten wat men hieraan zou moeten doen, tenzij Mowgli in een internaat stoppen, ver van zijn milieu.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden