Los bericht bekijken
Oud 6 mei 2009, 16:54   #47
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Het zal u geruststellen dat Peter Mertens in zijn jongste boek wel degelijk pleit voor een planeconomie en aldus een duidelijk onderscheid maakt tussen het huidige systeem van uitbuiting van de ene mens door de andere en het toekomstige waarin niet de winsten van enkelingen maar de reële noden van allen centraal zullen staan in de economische produktie.
Het is leuk om nog steeds frases als 'de winsten van enkelingen' en 'de reële noden van allen' te lezen.

Wat die reële noden betreft, sluit ik me aan bij Adrian: fancy, maar zonder concrete uitwerking.

Met betrekking tot de winsten van enkelingen heb ik mijn twijfels. Ik ben de draad gestart met de opmerking dat er een trend bestaat dat het kapitaal niet in handen van enkelingen blijft, maar in toenemende mate collectief bezit van de werkenden wordt, doordat ze besparingen (voor pensioenen, etc.) plegen. Door een bericht #8 van Andy blijkt dat het niet zo simpel ligt. Maar ik heb niet de tijd om me er uitgebreid in te verdiepen, dus het moet voorlopig een gis blijven. Maar het lijkt me wel duidelijk, ook zonder degelijk cijfermateriaal, dat er wel wat is veranderd sinds Marx' tijd. Had de arbeider toen letterlijk niet meer dan z'n ketenen, moest hij van de kerkelijke bedeling leven als hij geen werk had, tegenwoordig ligt dat wel iets anders.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden