Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
|
Deze euroregio is helemaal geen staat- of volkskundige entiteit. Het is slechts een van de regio's die omwille van min of meer economische motieven tot stand kwamen. Met taal- of volkskundige eenheid heeft het gewoon niets te maken.
|
Ja, maar dat is het precies, mijn waarde, voor mij heeft het ook niets met taal te maken omdat taal voor mij van ondergeschikt belang is (zie vorige postings).
Het belangrijkste is nu precies het socio-economische omdat dit ons de nodige leefmiddelen moet geven : werk, loon, huisvesting, kleding, etc...
Ik heb mijn gans professioneel leven doorgemaakt bij Ford Genk en dat was een Amerikaanse maatschappij, afdeling van FordWerke AG te Keuelen. Ik was daar van de eersten en hb kunnen merken dat de Duitse en Engelse taal heel snel door nagenoeg iedereen eigengemaakt werd. En het functioneerde goed...
Taal is ook belangrijk op cultureel gebied. Maar daarvoor kan in het Europa van morgen een associatie tussen de verschillende regio's met eenzelfde taalgebied opgezet worden. En zoals je al liet opmerken... in de beide pProvincies Vlaanderen, of Brabant, of Antwerpen, of Limburg, of de verschillende Nederlandse regio's bestaan er eiegenheden die min of meer lokaal moeten ingevuld worden, daar waar onderwijs englobale cultuurnoden per één-taal-regio kunnen ingevuld worden.
Je zal daar wel niet ten volle mee eens zijn en ik begrijp dat omdat je het taalgegeven anders ziet. Ik geef toe dat de verschillende taken hier en in het buitenland mij anders geconditioneerd hebben.
En wat de verschillende initiatieven op Eurregio niveaiu betreffen: tussen het Rijnland en Nederland en een gedeelte van Luik bestaan er al Eurregionale trainverbindingen onder de vorm van een sneltram. In Belgisch Limburg en Luik is dat nog niet mogelijk omdat Den Haag en Broekzele (Bruxelles) daar een stokje voorsteken wegens belangen van Amsterdam en nog niet vrijgemaakte spoorwegen. De opsplitsing van b.v. de NMBS in drie waardoor het net een eigen leven zal leiden zal daar veel aan veranderen omdat de infrastructuur zal bepaald worden door het potentieel cliënteel... en dat is er in groete mate op de Eurregio spoorverbindingen. Je moet op de traditionele koopdagen eens zien hoeveel Duitsers en Nederlanders in Maasmechelen zitten in die nieuwe shopping centra, in Maastricht, Aken, Erkelenze en zelfs Keulen loopt over van Belgen en Nederlanders...
Wij geraken zeer moeilijk in Antwerpen of Broekzele en stilaan komen de Luikse nieuwe shopping centra in zwang bij Limburgers en zelfs Oost-Brabanders (Belle-Ile is er zo een dat ontsloten werd met de neiuwe verbinding Antwerpen-Luxemburg doorheen de heuvel van Cointe.
Geloof me vrij. Er verandert heel wat in Europese contekst en mijn kinderen van 25 en 28 zitten nu meer in Maasmechelen, Aken en Luik zonder dat ik ze daartoe verplicht. De zoon heeft nochtans in Antwerpen gestudeerd maar de E313 is zo slecht qua doorstroming. De E314 werd gekelderd door het schrappen van de verbinding tussen Holsbeek en Mechelen door Tobback en Co van Leuven. Alles moet over de Antwerpse en Brusselse ringen en stropt daar vast. Aken en Maastricht evenals Luik zijn nooit opgestropt.