De prijs voor de splitsing
Verzonden op: 13-04-2004
Verzonden door: vzw Bedevaart naar de Graven aan de IJzer
Organisatie: vzw Bedevaart naar de Graven aan de IJzer
Louis Tobback wijst op de mogelijke prijs die bij onderhandelingen zou betaald worden voor een snelle splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Het IJzerbedevaartcomité stelt voor de Franstaligen de rekening voor hun weigering nu al te presenteren.
28 gemeenten uit Halle-Vilvoorde eisen de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Minstens 10 van deze gemeenten gaan over tot actie. 85 Vlaamse gemeenten, de raad van de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaamse Parlement verklaarden zich solidair met deze actie. Alle Vlaamse partijen verklaren zich akkoord met het voorstel de kieskring te splitsen. Maar neen, het kan niet, zo zegt de minister van binnenlandse zaken in de federale regering.
Meer nog, diezelfde minister in de federale regering verklaart intussen ook dat hij toelaat bij de organisatie van de komende verkiezingen in Vlaanderen Franstalige oproepingsbrieven te versturen. Dit is in strijd met de omzendbrief Peeters - die nog altijd van toepassing is – en die, volkomen in overeenstemming met de taalwet, bepaalt dat de oproepingsbrieven in de Vlaamse faciliteitengemeenten in het Nederlands dienen te worden verzonden, en dat de geadresseerden, op hun verzoek een vertaling kunnen krijgen.
In één en hetzelfde dossier slaagt de federale regering er in tweemaal legitieme Vlaamse verzuchtingen te negeren.
Maar er is meer. Het IJzerbedevaartcomité maakt zich grote zorgen over de aankondiging dat het dossier van de splitsing zal behandeld worden in het Forum voor de staatshervorming. Dit is geen goede zaak. Niet dat we het principe van onderhandelingen tussen de gemeenschappen geen kans willen geven, integendeel zelfs, maar omdat we er van overtuigd zijn dat het dossier van de splitsing van een heel andere orde is dan de dossiers die bij de onderhandelingen over een nieuwe staatshervorming aan bod zullen komen.
De noodzaak tot splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde is een logisch gevolg van de oprichting van de provincie Vlaams-Brabant en van het opdelen van de federale staat in gewesten. Bovendien wordt de splitsing gevraagd door een arrest van het Arbitragehof. De splitsing van de kieskring vraagt dan ook geen ingewikkeld compromis rond staatshervorming. De splitsing is niet meer of niet minder dan het uitvoeren van de grondwet. Daarom is de verwijzing van dit dossier naar het Forum een strategische blunder van formaat.
We weten nu al dat de Franstalige onderhandelaars, indien de splitsing deel moet uitmaken van een ingewikkeld compromis, compensaties zullen eisen. Zo zullen ze proberen de grenzen van het Vlaamse Gewest aan te passen aan de verzuchtingen van de Franstaligen in de Rand en zullen ze er alles aan doen om de faciliteiten voor de Franstaligen in heel Vlaanderen uit te breiden door de Vlamingen te dwingen het minderhedenverdrag goed te keuren. Dergelijke voorstellen zijn, om het in het Frans te zeggen: “onbespreekbaar”.
En toch kan het anders. In Kamer en Senaat werden maanden geleden al wetsvoorstellen ingediend die de splitsing doorvoeren. Wetsvoorstellen die met een eenvoudige meerderheid in het federale parlement kunnen gestemd worden.
Dat in een dergelijk scenario de Franstalige meerderheidspartijen met een regeringscrisis zullen dreigen is welhaast zeker. Als ze het er voor over hebben laten ze zelfs de federale regering vallen! Waalse partijen trekken zich in een dergelijk geval meestal niet te veel aan van institutionele stabiliteit.
En wat dan? Wel, dan komen er nieuwe onderhandelingen voor een nieuwe federale regering. Indien de Vlaamse partijen dat willen, dan wordt er opnieuw gepraat over de eis van de splitsing van de kieskring. En dreigen de Franstalige onderhandelaars opnieuw? Dan moeten de Vlaamse partijen het maar eens aandurven België zelf in vraag te stellen. Als de Franstaligen die prijs willen betalen, dan is het maar zo. De grondwet is ons een dergelijke crisis meer dan waard.
Walter Baeten
Voorzitter IJzerbedevaartcomité
|