Er zijn, iets langer geleden, al meerdere draden gewijd aan de opkomstplicht.
en bij de weg, noem dat toch gerust 'stemplicht', zelfs al is het niet volledig logisch; want taalgebruik moet niet altijd volkomen logisch zijn. Je wordt tenslotte, zij het dwingend, uitgenodigd om je stem te komen uitbrengen, maar "uit beleefdheid en uit praktische overwegingen" is een opkomst voldoende. Voldoende voor wat? Voldoende om geen boet te krijgen.
Nu ter zake:
ik ben grote voorstander van de stemplicht.
Het is het ultimum van de demokrasie. Jouw stem telt (niet meer dan één, maar ook niet minder dan één).
Een foerstem is een zeer waardevolle stem: ze wordt meer gehoord dan een blanko of een ongeldige stem.
Zonder stemplicht verdrinken die foerstemmen in die blanko, ongeldige, en niet uitgebrachte stemmen. En geven dus geen sinjaal.
Stemplicht kan alleen maar toegejuicht worden door mensen die niet graag horen dat er andere mensen zijn met een ander gedacht dan het hunne. Tegengesteld dus aan demokrasie.
ps: ik stem nva. Ik peins dat de nva-kiezer wel degelijk zou komen opdagen zonder stemplicht. Ik spreek dus tegen mijn politieke winkel, maar ja, als Vlaming is mijn motto: eerlijk duurt het langst.
|