Oorspronkelijk geplaatst door spherelike
U trapt alleen maar open deuren in, en doet wat uit de hoogte.
Voor uw wetenschap, ik ben deze zomer 30 jaar in de sector, zij het bij ondersteunende diensten, met onreglmatige uren, vandaar mijn af en toe aanwezigheid op dit forum.
Als u met uw roze papier of uw hypotheek naar een maatschappij gaat, die door CBFA is erkend om hier die zaken te mogen doen, is er geen enkle probleem, die kennen de belgische voorschriften, ongeacht waar de hoofdzetel gevestigd is. Er zijn nogal wat europese en niet europese toegelaten verzekeringsmaatschappijen, zie site CBFA. U kunt blijkbaar het onderscheid niet maken tussen een maatschappij als juridische entiteit, zeg maar het uithangbord, en de bank- of verzekeringsfabriek die er achter steekt, en die helemaan niet in dat land gevestigd moet zijn.
Concreet voor u, u doet zaken met FORTIS, de meerderheidsaandeelhouder wordt BNP. Als BNP alle productieactiviteit naar Frankrijk trekt, en hier enkel zijn verkoopsnet openhoudt, of hier eklel blijft als direct writer, en zijn vergunningen behoudt, dan mag die franse bank/verzekering hier alle producten verkopen waar het toestemming van CBFA voor heeft.
Ik herhaal dus mijn vraag, hoeveel man heb jij nodig in die "maatschappelijke zetel" die in vlaanderen zou moeten gevestigd zijn, en die doorgeefluik speelt naar de "verzekeringfabriek" die in brussel blijft. Idem voor de bank.
Volgens mij volstaat een juridische constructie naar het recht van het land, een erkenning door de lokale toezichthouder, een brievenbus/postbus en eventueel een concierge om die brievenbus leeg te maken en door te sturen.
Dus uw argument dat brussel automatisch zou ontvolken als vlaanderen afsplitst is gewoon waardeloos, op de vlaamse ambtenaren na, en dat zal ons veel geld kosten om die te herhuisvesten, en onze infrastructuur en openbaar vervoer te herorganiseren.
Ge zou het inderdaad beter opgeven.
|