Twee dingen:
1) Het programma van de EVA strookt voor een vrij groot deel met het SLP-programma. Ook daar is er een ruime aandacht voor interculturaliteit en duurzaamheid, om maar twee dingen aan te halen.
2) SLP is nog maar sinds 1 januari opgericht. Wij komen voort uit VlaamsProgressieven en daarvoor Spirit en de VU. Het regionalisme behoort tot ons programma, maar het is voor mij geen prioriteit. Na de verkiezingen zal -zoals dat na alle verkiezingen gebeurt- worden geëvalueerd of deze of gene samenwerking succesvol is verlopen. Maar een keuze voor deze of geen fractie of partij op Europees niveau maak je niet op enkele dagen. In dat kader lijkt het mij de logica zelve dat we met de EVA naar de Europese verkiezingen gaan.
Voor mij is het belangrijker dat er sociaal-liberalen op de SLP-lijst staan en dat we een sociaal-liberaal programma hebben. Voor mij kan daar het regionalisme perfect in verwerkt worden.
Idealiter ontstaat er gewoon een Europese sociaal-liberale fractie en/of partij, waar dan bijvoorbeeld ook D66 en Radikale Venstre onder kunnen werken.
|