Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2009, 08:51   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Afschaffen burgerlijk huwelijk

Een artikeltje vandaag in het nieuwsblad, deed me goesting krijgen om één van mijn stokpaardjes nog eens boven te halen.

Eerst de link van het artikel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GIE2A4SQM

Wat is het probleem?

De overheid verbindt heel wat voordelen aan gehuwde mensen, maar ook wat nadelen (samenvoegen van belastingen ...).
Het is dus nogal logisch dat de mensen tussen die voor- en nadelen gaan beginnen shoppen.
Vooral in zaken zoals werkloosheid en aanverwanten.
Pertang: de bijdragen tot die sistemen zijn, via de periodes dat je werkt, wel degelijk individueel.

We zouden kunnen een hipotese opbouwen: twee gelijkaardige echtparen, de ene echter na 20 jaar gescheiden, komen beiden in de patatten, en wat blijkt:
de echtgescheidenen trekken beiden hun deel individueel;
zij die gehuwd bleven trekken veel minder.

En op moreel vlak: wat heeft de staat nu te maken of je gehuwd, samenwonend, levend in vrije liefde, lat-relasie ....
Wezen we eerlijk: mocht het sisteem van het burgerlijk huwelijk nu nog niet bestaan, en men wou het invoeren: iedereen zou roepen "wat een inmenging in het privé-leven". De kommissie "praaivesie" zou het afschieten.

Natuurlijk zou niks je beletten om toch te huwen, vb. voor een kerk, of vb. voor een evenementenburo ....
maar de staat ziet jouw als individu, zowel op het vlak van je solidaire bijdragen, als op het vlak van je solidaire rechten.

allez, breng maar argumenten pro en kontra aan aub

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden