12 mei 2009, 19:39
|
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS
De verkiezingen naderen snel. Maar nog voor de uitslag bekend is worden er al postjes verdeeld en beloofd. Kijk maar naar rel met open VLD en hun voorzitter.
Wat ik vandaag als sterke roddels in de wandelgangen vernam, is een ander stuk mouw. Als dat waar is …………
Even lang inleiden.
We hebben Vlaamse en Europese verkiezingen. Binnen Vlaanderen is er de bevoegdheid sport. Er bestaat dus een minister van sport en cultuur , tot op heden is dit Bert Anciaux.
In Wallonië is dit “zatlap” Daerden.
De Olympische spelen worden beschouwd als het eindexamen van de betrokken ministers van sport. Het is de tweede maal dat Bert Anciaux dit eindexamen moest afleggen. De uitslag mogen we opnieuw beschouwen als gebuisd, een onvoldoende.
Hoog tijd om Bert Anciaux te vervangen door een minister van sport met visie, persoonlijkheid, contacten en gedrevenheid.
Bij Lijst Dedecker wordt Ulla Werbrouck naar voor geschoven. Deze dame is ex Olympische kampioene judo. Heeft na haar sportieve carrière op het bureel gewerkt voor de topsporthal BLOSO te Gent . Daar heeft ze met vele sporten contact kunnen leggen en de vinger aan de pols gehad.
Dan is Ulla na 10-6-2007 in de politiek gestapt en is volksvertegenwoordiger geworden op Belgisch niveau. Sport is geen Belgische bevoegdheid, maar toch heeft Ulla al werk geleverd op federaal niveau om de Vlaamse en Waalse sport te helpen.
Even toelichten, sport is een Vlaamse en belastingen een Belgische materie.
De sport verenigingen zitten klem tussen het statuut “vrijwilliger” (max 1170 €/jaar) en het statuut “zelfstandig bijberoep”. Het is een publiek geheim dat vele trainers in vele sporten een deel van hun loon “onder de tafel” krijgen. Anders moet de verengingen nog eens extra 33% belastingen ophoesten. Dit om belastingen te betalen voor hun trainers die dikwijls voor een appel en een ei onze jeugd van sport voorziet. Respect daarvoor.
Echter, de belastingen en de verzekeringen hebben dat zo niet begrepen. Belasting controles uitvoeren op grote bedrijven kan niet wegens personeel tekort. Op kleine VZW’s, sportverenigingen wel, daar is blijkbaar wel personeel voor . De trainer die zich inzet voor de jeugd en zijn vrije tijd opoffert wordt zo een verdachte criminele “ belasting fraudeur”. De boetes kunnen hoog oplopen.
Ook kan een trainer wel eens een kwetsuur – ongeval hebben. Bepaalde verzekeringsfirma doen onderzoek of de trainer op dit moment niet betaald was of het een wedstrijd was waar atleten betaald worden. Dit kan een reden zijn voor de verzekeringsfirma om hun uitkering in vraag te stellen.
Met lijst Dedecker en advocate Lutt heeft Ulla een wetvoorstel ingediend op federaal belastingsniveau om een “statuut voor trainers” te bekomen. Ik heb dat wetvoorstel doornomen. Het was een prachtig voorstel die vele, vele sportverenigingen en hun trainers meer zekerheid zou bieden. Ook voor de fiscus was het transparanter en simpel. Dit prachtig wetvoorstel werd afgeblokt door …..CD&v en Open VLD!!!!!!!!
Mijn wenkbrauwen fronsten toen ik het vernam. LDD zit weliswaar in de oppositie, maar er was geen alternatief op Ulla haar voorstel.
Vandaag weet ik hoe de vork aan de steel zou kunnen zitten. Tot hier toe mijn inleiding. Als onderstaande roddels waar zijn ……………
U weet wellicht nog dat Leterme premier was en in de problemen kwam met het Fortis dossier. Vanaf dan is men beginnen postjes verdelen bij Open VLD en CD&v. Dit op federaal en Vlaams niveau.
Leterme stopte als premier maar “zou nog een grote politieke toekomst hebben”.
Er is blijkbaar afgesproken tussen open VLD en CD&V
- dat Bart Tommelien de commissie “Fortis” zou voorzitten en dat één en ander moest verborgen blijven
- dat op 31 december Patrick Dewael Voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers zou worden
- Karel De Gucht zou plaats ruimen voor Leterme als nieuwe minister van buitenlandse zaken en Leterme zo kon beginnen aan zijn “grote nieuwe politieke toekomst”.
Om Karel De Gucht zover te krijgen om plaats te ruimen voor Leterme , werd een afspraak gemaakt.
De nieuwe minister van sport en cultuur 2009-2013 zou JJ De Gucht worden. Juist, Karel De Gucht zijn zoon.
Toen Ulla met haar wetvoorstel kwam, stonden Open VLD en Cd&V rug aan rug om dit af te blokken.
Dit zijn sterke roddels die ik vandaag vernam. Als dat waar is …..
Dan vraag ik me af. Wie zou het best minister van sport worden? Ongeacht uw voorkeur voor bepaalde partijen. Ulla met gedrevenheid en haar kennis. Of JJ De Gucht die enkel deze minister positie zou gebruiken als mooie uitgangspositie voor de federale verkiezingen 2011. Ministers zijn meestal grote stemmenkanonnen.
|
Zelfs sterke roddels zijn .. roddels.
Afijn, mijn favoriete minister van sport : Ief Leterme, zondermeer.
|
|
|