Discussie: Hoofddoek
Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2009, 13:34   #1
Jefrey Van der Straeten
Vreemdeling

Standaard Hoofddoek

Nog een onderwerp waarover ik het graag zou hebben met politiek geïnteresseerden: de hoofddoek als symbool van een interculturele samenleving. Ik geef kort ons korte standpunt over de hoofddoek en andere religieuze symbolen.
Wij zijn van oordeel dat de hoofddoek niet kan opgelegd, maar ook niet verboden kan worden. Als iemand het dragen van een hoofddoek ziet als een uiting van haar geloof, dan is het haar volste recht om die hoofddoek te dragen. Daar hindert ze immers niemand anders mee. Ook een ambtenaar heeft recht op een eigen identiteit. Het uiten en beleven daarvan behoort tot de vrijheid van elk individu, ook van zij die voor de overheid werken. Wij vinden een verbod enkel aanvaardbaar indien dit om redenen van hygiëne of veiligheid noodzakelijk zou zijn.

Wat vinden jullie van de "hoofddoekenverboden" in openbare functies? Ikzelf ben er tegen. Er valt veel te zeggen voor neutraliteit van de overheid. De overheid moet inderdaad neutraal zijn. Maar de personen die voor de overheid werken moeten in hun voorkomen/kledij toch niet neutraal zijn? Ik vind het belangrijk dat ik snel en vriendelijk bediend word wanneer ik mijn rijbewijs afhaal. Veel belangrijker dan of dat nu door iemand met of zonder hoofddoek is, of door iemand met of zonder kruisje. Kort gezegd: wees tolerant en laat iedereen zijn identiteit beleven. De overheid moet neutraal zijn, niet de mensen. SLP is voor een warme interculturele samenleving, geen kille samenleving waarin iedereen gelijk moet zijn.

Wat denken jullie hier over?
Jefrey Van der Straeten is offline   Met citaat antwoorden