Discussie: hybride subsidie
Los bericht bekijken
Oud 14 mei 2009, 18:17   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
dat valt mee; qua energierendement, als je puur elektrisch en puur interne verbrandingsmotor naast elkaar legt, geeft elektrisch een beter rendement;

Hoog brandstofrendement bij centrale energie-opwekking (ken de cijfers niet van buiten, maar dit is rond 50% denk ik, miss hoger); verliezen in transport zijn 10% (hoogspanning & laden); rendement elektromotor is 80-90%

interne brandstofmotor: rendement is max 35%

==> energetisch rendement zal ongeveer hetzelfde zijn; qua luchtvervuiling een wereld van verschil...
He maar je hebt wel diezelfde motor nodig om de electriciteit op te wekken.
Het enige dat je nog zou mogen beweren is dat in geval van een STEG er 60% rendement gehaald wordt.

Maar stop een MINI-STEG in een auto en laat hem electrisch rijden en hij verbruikt dus op slag al 50% minder voor dezelfde prestaties. Uw verliezen op de lijn, batterij etc bestaan dan al evenmin.
ALs je nog redeneert over de restwarmte en die gebruikt om de auto op te warmen, en je komt al vlot op 70-80% rendement uit.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden